Ach, śpij kochanie – 5 sposobów na spokojny sen

bezsenność sposoby na spokojny sen

Bezsenność. Problemy z zasypianiem. Ostatnio coraz częściej spotykam się z tymi terminami. I to w gronie osób, które nigdy nie miały problemów ze spaniem. Być może ktoś z was też ma podobny kłopot. Postanowiłam więc podzielić się z wami moimi sposobami na spokojny sen. Nie ma wśród nich żadnych porad medycznych – są tylko taktyki, które testowałam na sobie i które pomogły mi uporać się z problemem. 

***

PAMIĘTAJ! Chroniczna bezsenność może być objawem chorób – w takim przypadku nie wahaj się skonsultować z lekarzem!

1. Ustal regularne pory snu

Od pewnego czasu chodzę spać o tej samej porze. Po krótkim czasie, bez patrzenia na zegarek, organizm sam zaczął wysyłać mnie do łóżka. Efekt – regularny tryb funkcjonowania, koniec z leżeniem i patrzeniem w sufit przez 2 godziny.

2. Nie najadaj się na noc

Jest takie powiedzenie: Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, kolację oddaj wrogowi. Święta prawda! Oczywiście, nie trzeba całkiem się pozbywać ostatniego posiłku w ciągu dnia. Wystarczy, że zjesz go 3-4 godziny (różne źródła różnie podają) przed planowanym snem. I najlepiej, żeby nie był zbyt tłusty i ciężki. Zanim położysz się spać, organizm na spokojnie wszystko przetrawi, a ty unikniesz leżenia i dumania: Niedobrze mi.. Już wstawać, czy jeszcze nie..?

bezsenność sposoby na spokojny sen

3. Wywietrz sypialnię

Bardzo lubię, zwłaszcza w sezonie grzewczym, wchodzić do przewietrzonego pokoju. Świeże powietrze i niska temperatura (nie całkowicie niska, nie jestem pingwinem – tak z 19-20 stopni jest idealnie) pomagają mi w zasypianiu.

4. Zaopatrz się w rośliny

Czasem powietrze nie jest tak czyste, jak byśmy tego chcieli. W takiej sytuacji warto pomyśleć o naturalnych wspomagaczach. Jest bardzo dużo roślin, które rewelacyjnie filtrują atmosferę. My mamy sansewerię i jest nam razem świetnie.

bezsenność sposoby na spokojny sen

(drzewko szczęścia – też świetny filtr)

5. Wyeliminuj z pokoju niepotrzebną elektronikę

Od kiedy pozbyliśmy się z sypialni wszelkich zbędnych monitorów, śpimy jak niemowlęta. Uważam, że elektronika promieniuje i ogrzewa pokój. Jest się nią otoczonym cały dzień. Niech chociaż w spaniu nam nie towarzyszy. Zdaję sobie sprawę, że może być z tym czasem problem (ech te czasy jednopokojowe). W takiej sytuacji proponowałabym bardzo widoczne oddzielenie strefy pracy od sypialnianej np. parawanem.

6. Wyłącz swój mózg

Gdy zasypiasz nie myśl o niczym. Nie analizuj mijającego dnia. Nie denerwuj się na to co zrobiłeś/powiedziałeś/zobaczyłeś. Gdy się nakręcasz, twój mózg zaczyna pracować na pełnych obrotach i nie pozwoli ci jeszcze długo zasnąć. Da się nad tym zapanować. Mówi ci to, swego czasu największa analizatorka rzeczywistości. Gdy teraz kładę się do łóżka, moje myśli są puste. Dosłownie widzę ciemność

bezsenność sposoby na spokojny sen

***

Macie problem z zasypianiem? Radzicie sobie z nim w inny sposób? Dajcie znać, zawsze ktoś może skorzystać z waszych porad

5 Comment

  1. Ja od siebie dodałabym jeszcze WYCISZENIE zanim legniemy do łóżka. Osobiście pracuję właśnie wieczorami, nocami (nie z wyboru, a raczej z musu) i jeśli staram się zasnąć zaraz po zamknięciu ostatniej sprawy, to nie da rady. Nie i już. Cóż… wyłączenie laptopa nie oznacza wyłączenia pracy mózgownicy… Swojego czasu „Zaciszny mąż stanu” agitował za założeniem gniazdka tv w sypialni, ale mu żona wybiła ten pomysł z głowy

  2. 5 I 6 – Jakże trudne, ale jakże pomocne!

  3. Ama Nda says: Odpowiedz

    Przydadzą się z pewnościa!

  4. Paula says: Odpowiedz

    Wietrzyłam sypialnie, nie jadłam tłusto przed snem, popostawiałam kwiaty w sypialni i nic to nie dało. Szukałam jakiś alternatywnych sposobów i w internecie znalazłam informacje o puszczeniu muzyce serca soundofsoul i mnie to zainteresowało. Byłam na nagraniach w Łodzi i dostałam swoją indywidualną muzykę, która mnie relaksuje i powiem, że łatwiej mi się zasypia i nie patrzę godzinami w sufit by zasnąć.

  5. Wydaje mi się, że właśnie najważniejsze jest odcięcie się od elektroniki przed snem. Zero komputera, telefonu, a nawet telewizora. Bardzo lubię też wypić sobie rumianek, a także półgodzinny spacer bardzo dobrze robi mi na sen :).

Dodaj komentarz